دُرواخ

دُرسا وارسته خرم

کارشناس فروش

02645397000

آدرس کارخانه

آبیک،حسین آباد

 

سبد خرید

ضدعفونی کننده در صنایع غذایی

دسته بندی مقالات

آبیک، جاده قشلاق، حسین آباد

مشاور فروش : 09912942104

شنبه تا پنجشنبه 08:30 الی 17:00

dorsa.varastekhoram1399@gmail.com

ضدعفونی کننده در صنایع غذایی
152
7 ژانویه 2023

ضدعفونی کننده های ویژه صنایع غذایی:

صنایع غذایی و لبنی به دلیل نقش ویژه ای که در سلامت جامعه دارند، نیازمند ضدعفونی کننده های سطح بالا و درعین حال، فودگرید و ارگانیک هستند. ضدعفونی کننده صنایع غذایی، باید دارای فاکتورهای ویژه ای باشد و مطابق با استانداردهای معتبر بین المللی تولید شده باشد. صنایع درسا وارسته خرم با تجربه ی کافی در این زمینه، به تولید محصولات ضدعفونی کننده ویژه صنایع غذایی و لبنی مانند درواخ پرداخته است که در ادامه با آن ها بیشتر آشنا خواهید شد.

مفهوم ضدعفونی کننده در صنایع غذایی چیست؟

داشتن درک صحیح از مفهوم ضدعفونی کننده در صنایع غذایی اعم از لبنی و نوشیدنی، جهت موفقیت درتولید فراورده های ایمن و مرغوب بسیار حیاتی است.

تعریف قابل قبول و قابل اتکا از مفهوم ضدعفونی که توسط موسسه استاندارد بین المللی AOAC ارائه شده است، کمک زیادی می کند.

استاندارد ضدعفونی برای کاهش آلودگی سطوح در تماس با موادغذایی، برابر است با کاهش ۹۹.۹۹۹% اجرام میکروبی (۵ لوگ کاهش) در عرض ۳۰ ثانیه. باتوجه به پارامترهای مختلفی که در تولید محصولات غذایی اهمیت دارند، انتخاب ضدعفونی کننده در صنایع غذایی نیز به عوامل متعددی وابسته است.


موارد زیر در انتخاب ضدعفونی کننده مناسب کمک می کند:

  • عدم سمیت
  • تآثیر سریع
  • وسیع الطیف بودن
  • تجزیه پذیری بالا و سازگاری در محیط زیست
  • سازگاری با مواد مرسوم در ساخت تجهیزات و ماشین های صنایع غذایی ( عدم ایجاد خوردگی)
  • عدم ایجاد تغییر در بو و طمع و مزه محصول
  • کاهش اتلاف آب و مقرون به صرفه بودن
  • سادگی و تداوم دسترسی

سطوح در تماس با صنایع غذاییضدعفونی سطوح در تماس مستقیم با موادغذایی:

به منظور افزایش بازدهی ضدعفونی سطوح در تماس با مواد غذایی، این سطوح ابتدا شستشو و تمیز می شوند. پس از شستشوی سطوح، مواد ضدعفونی کننده مورد استفاده قرار می گیرند. اگر میزان آلودگی زیاد نباشد، می توان مرحله پاکسازی و ضدعفونی را به صورت ترکیبی و همزمان انجام داد .

فرآیند ضدعفونی در صنایع غذایی براساس دستورالعمل های CIP و COP انجام می شود. در این دستورالعمل ها محلول ضدعفونی کننده در مخازن CIP قرار داده شده و تزریق و شستشوی خط به صورت اتوماتیک و تحت پایش مستمر واحد کنترل کیفی انجام می شود. زمان تماس و گردش محلول ضدعفونی کننده در دستگاه همواره توسط واحد کنترل کیفی نظارت و تغییرات لازم اعمال می شود.

شناسایی نقاط بحرانی و تاکید و دقت در ضدعفونی آنها:

برای تشخیص مطابقت و اثربخشی مناسب دستورالعمل های پاکسازی و ضدعفونی با استاندارد های بهداشتی 93/43EEC یا 92/46 EEC برای محصولات لبنی، پایش و نظارت مستمر لازم است. بخصوص عواملی مثل درجه سختی آب فرآیند و درجه حرارت آن و میزان بار میکروبی باید بررسی شود. به منظور کاهش ریسک آلودگی های ثانویه، کیفیت میکروبی آب شستشوی خط پس از عملیات ضدعفونی مورد بررسی قرار می گیرد.

علاوه بر آن طبق استاندارد بهداشتی prEN ۱۶۷۲ اروپا، سطوح بیرونی ماشین های تولید نیز باید تمیز و به خوبی ضدعفونی شوند. در واقع ضدعفونی در صنایع غذایی براساس ضدعفونی CIP و COP تعریف می شود.

از طریق ثبت اطلاعات حاصل از انواع سیستم های میکروبی، علاوه براثر بخشی روش ضدعفونی، اثر بخشی محلول ضدعفونی کننده، مطلوبیت دستوالعمل ضدعفونی و… می تواند نواقص احتمالی عملیات ضدعفونی را بر طرف سازد.

امروزه با دسترسی به روشهای ارزیابی بیولو مینسانس، اثر بخشی ضدعفونی سطوح در تماس با مواد غذایی در کمترین زمان قابل ارزیابی است. اما این روش نمی تواند تعداد ارگانیسم ها یا گونه های مختلف پاتوژن ها را نشان دهد.

اهمیت ضدعفونی در تولید آشامیدنی ها:

پراکسیدین در کارخانه نوشابه سازی

ضدعفونی کننده هایی که در صنعت تولید آشامیدنی ها استفاده می شوند، در درجه اول باید به طور موثر بر فلور میکروبی موجود در این صنعت عمل کند و از این بابت باید اطمینان پیدا کرد.

در رفرنسهای جهانی این صنعت، ترکیبات ضدعفونی کننده سطح بالا بر پایه پراستیک اسید، هیدروژن پر اکساید و اسید های کربونیک هالوژنه به ترتیب پرکاربردترین و مطمئن ترین مواد ضدعفونی کننده هستند.

آزمایشات حاکی از آن است که اسپور ها نسبت به مخمر ها مقاومت بیشتری در برابر اغلب ضدعفونی کننده ها نشان می دهد. لذا دوز مصرفی جهت ضدعفونی علیه اسپورها معمولا بیشتر است و یا زمان تماس طولانی تر برای آنها در نظر گرفته می شود.

لیکن اسپورها در برابر پراستیک اسید مقاومت چندانی در مقایسه با ضدعفونی کننده های دیگر از خود بروز نمی دهد. مخمرهای تولیدکننده اسپور از عوامل آلوده کننده رایج در صنعت نوشیدنی ها هستند. بنابراین استفاده از پراستیک اسید در این صنعت گسترش روزافزون دارد.

همچنین از ترکیب پراستیک اسید با عوامل مرطوب کننده، به عنوان ضدعفونی کننده ای موثر در مرحله پرکردن بطری ها به صورت آسپتیک و فاقد مواد نگهدارنده استفاده می شود. این ترکیب اثرات سینرژیست دارد درنتیجه در زمان تماس کوتاه، Log کاهشی بیشتری تولیدمی کند.

انتخاب ضدعفونی کننده سطح بالا بر پایه پراستیک اسید:

ضدعفونی کننده سطح بالای انتخابی باید قابلیت های ذکر شده در بالا را داشته باشد. از بین تولیدات خارجی و داخلی این نوع ضدعفونی کننده، نکات ظریفی وجود دارد که توجه به آنها، اطمینان بیشتری در مراحل مختلف کنترل کیفی برای واحد های QC ایجاد خواهد کرد. تعدادی از آنها در زیر بیان می شود:

  • توجه به درصد خلوص ضد عفونی کننده
  • توجه به پایداری درصد خلوص ضد عفونی کننده
  • توجه به تاریخ انقضاء ضد عفونی کننده و شلف لایف آن
  • توجه به ظروف حمل ضدعفونی کننده
  • توجه به عدم ایجاد خوردگی برروی تجهیزات و ماشین آلات و قطعات سیل بندی آنها
  • توجه به در دسترس بودن همیشگی ضد عفونی کننده
  • توجه به عدم تولید باقیمانده مضر در سطوحی که با فراورده غذایی سروکار دارند
  • توجه به عدم ایجاد آلودگیهای زیست محیط برای انسان
  • توجه به عدم ایجاد مقاومت در پاتوژن ها
  • توجه به ارائه خدمات فنی مناسب از فروشنده
  • و در نهایت توجه به هزینه های تهیه ضد عفونی کننده نسبت به محصولات مشابه

خوشبختانه محصولات تولیدی درسا وارسته خرم با برند درواخ، ضدعفونی کننده هایی هستند که همه نیازهای صنایع غذایی و آشامیدنی را به خوبی و در زمانی مناسب تامین می نمایند و از این جهات، بسیار قابل اطمینان و قابل اتکا می باشند.

با خرید ضدعفونی های استاندارد و ارگانیک درسا وارسته خرم، سلامت خود و دیگران را در محیط کار و منزل تامین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *